De interactieve basis van communicatieve taalvaardigheid; Pragmalinguistische afspraken van oefeningen en oefensequenties

Auteurs

  • Henning Bolte

Trefwoorden:

Communicatief taalonderwijs, taalhandelingen

Samenvatting

Het onderwijs in een vreemde taal dient gericht te zijn op communicatieve taalvaardigheid. Om dit te bereiken moeten activiteiten ontwikkeld worden waarbij zoveel mogelijk echte communicatie plaats vindt. Dus niet de traditionele activiteiten waarbij taal als een abstract formeel object gezien wordt en waarbij het gaat om 'handelen aan taal', maar activiteiten waarbij taal zoveel mogelijk als middel voor echte communicatie gebruikt wordt en waarbij het gaat om 'handelen met taal'. Henning Bolte geeft voorbeelden van oefeningen waarbij grammaticale verschijnselen geoefend worden en waarbij wel of niet sprake is van natuurlijke interactie.
Aan de hand van verschillende concrete modellen wordt gedemonstreerd dat verschillende typen oefeningen (handelingskaders) zodanig geordend kunnen worden dat de taalactiviteit de natuurlijke gespreksstructuren in toenemende mate benadert.

Citeerhulp

Bolte, H. (1989). De interactieve basis van communicatieve taalvaardigheid; Pragmalinguistische afspraken van oefeningen en oefensequenties. Levende Talen Magazine, 76(445), 660–676. Geraadpleegd van https://lt-tijdschriften.nl/ojs/index.php/ltm/article/view/1260

Nummer

Sectie

Artikelen

Gelijkaardige artikels

1 2 > >> 

U kan ook begin een geavanceerde zoekopdracht naar gelijkaardige inhoud voor dit artikel.