Metacognitie en de relatie tussen lezen in de moedertaal en lezen in een vreemde taal

Auteurs

  • Bart Bossers
  • Jan Neuvel
  • Jan Hulstijn
  • Rob Schoonen

Trefwoorden:

Nederlands, vreemdetalenonderwijs, transfer

Samenvatting

Stel dat een leerlinge in het tweede jaar voortgezet onderwijs goed is in een meerkeuze-tekstbegriptoets Engels. Is zij dan vanzelf ook goed in een meerkeuze-tekstbegriptoets Nederlands, of is dat helemaal niet zo vanzelfsprekend? Stel dat een leerling goed is in het maken van een samenvatting van een Engelse tekst over een internationale conferentie ter bescherming van de Zuidpool. Is hij dan vanzelf ook goed in het samenvatten van een Nederlandse tekst over een internationale conferentie over het verbod op de walvisvangst?

 

 

Citeerhulp

Bossers, B., Neuvel, J., Hulstijn, J., & Schoonen, R. (1993). Metacognitie en de relatie tussen lezen in de moedertaal en lezen in een vreemde taal. Levende Talen Magazine, 80(485), 611–614. Geraadpleegd van https://lt-tijdschriften.nl/ojs/index.php/ltm/article/view/1364

Nummer

Sectie

Artikelen