Collaborateurs en verzetshelden als exempel; Morele aspecten van literatuuronderwijs

Auteurs

  • Cor Geljon

Trefwoorden:

Literatuuronderwijs, morele aspecten, vormend onderwijs

Samenvatting

In het literatuuronderwijs gaan we er meestal van uit dat de omgang met literatuur invloed kan uitoefenen op het denken en handelen van de lezer. Als dat waar is, dan betekent dat nog niet altijd dat die vormende functie bij leerlingen automatisch gerealiseerd wordt. In dit artikel gaat het vooral over de behandeling van verhalen over de Tweede Wereldoorlog: welke betekenis hebben die verhalen voor het heden en voor jezelf en wat zou jij doen in bepaalde situaties? Het werken met teksten over WO II doet leerlingen anno 1990 ervaren dat ze niet voor de lijst lezen, maar voor het leven.
Na enkele inleidende paragrafen over de morele aspecten van literatuuronderwijs zullen enkele projecten worden beschreven; tenslotte volgt een reeks lessuggesties.

Citeerhulp

Geljon, C. (1990). Collaborateurs en verzetshelden als exempel; Morele aspecten van literatuuronderwijs. Levende Talen Magazine, 77(448), 70–75. Geraadpleegd van https://lt-tijdschriften.nl/ojs/index.php/ltm/article/view/1373

Nummer

Sectie

Artikelen