'Ik leer woorden gewoon uit mijn hoofd'; Taalleerders reflecteren over hun leerstijl

Peter Bimmel, Thomas Schullian

Samenvatting

Hoe beter leerlingen zich bewust zijn van hun eigen aanpak bij het leren van een vreemde taal, des te groter de kans op succes. Dit Idee staat centraal in cognitieve benaderingen van taalleerprocessen. In een onderwijsproject aan een mbo, het Modelyceum in Amsterdam, is getracht studenten bewust te maken van hun aanpak bij het leren van een vreemde taal. Daarbij zijn enkele suggesties beproefd die onlangs door Piepho (1998) zijn gedaan in het kader van een Europees portfolio-project. Dit artikel beschrijft ervaringen die zijn opgedaan bij de uitvoering van deze lessenserie. De lessen zijn gegeven door Thomas Schullian, één van de auteurs van dit artikel.


Trefwoorden


vreemdetalenonderwijs; didactiek; mbo; Duits

Volledige tekst: PDF

Terugverwijzingen

  • Er zijn momenteel geen terugverwijzingen.