Centrale Examens tekstbegrip moderne vreemde talen havo en vwo en het gebruik van woordenboeken

Auteurs

  • Heleen Jansen
  • Caroline Peer

Trefwoorden:

vreemdetalenonderwijs, examen, tekstbegrip, Cevo

Samenvatting

De Cevo heeft onlangs besloten bij de Centrale Examens tekstbegrip moderne vreemde talen havo en vwo het gebruik van een woordenboek toe te staan, (havo in 2000 en vwo in 2001) Dit besluit is mede genomen op basis van een onderzoek, uitgevoerd bij circa 40 leerlingen door Nienhuis en Weistra (1998). Argumenten voor en tegen het gebruik van een woordenboek, in dit geval in een examensituatie, kunnen aan de literatuur worden ontleend. Een uitgebreid literatuuronderzoek is verricht door Nienhuis en Wilgenburg (1997), waarin geconstateerd wordt dat het gebruik van een woordenboek voor- en nadelen heeft, doch dat het gebruik van een naslagwerk tot de normale activiteiten behoort en dus ook in het onderwijsproces een plaats moet hebben.

Downloads

Citeerhulp

Jansen, H., & Peer, C. (1999). Centrale Examens tekstbegrip moderne vreemde talen havo en vwo en het gebruik van woordenboeken. Levende Talen Magazine, 86(544), 639–641. Geraadpleegd van https://lt-tijdschriften.nl/ojs/index.php/ltm/article/view/981

Nummer

Sectie

Artikelen