Causaliteit in de taal van schoolboeken; Voor historisch denken is taalonderwijs nodig

Auteurs

  • Terence Honing
  • Arie Wilschut

Trefwoorden:

onderwijs, schoolboek, geschiedenis, causaal redeneren

Samenvatting

Terence Honing en Arie Wilschut doen verslag van een onderzoek naar de taal die gehanteerd wordt om causaliteit uit te drukken in Nederlandse geschiedenisschoolboeken voor onder- en bovenbouw. Het herkennen en begrijpen van relaties tussen oorzaken en gevolgen is een belangrijke vaardigheid in het geschiedenisonderwijs. Studies wijzen op talige en geschiedtheoretische problemen die leerlingen ondervinden bij het ontwikkelen van genuanceerd causaal redeneren. Uit het onderzoek blijkt dat er verschil is tussen schoolboekteksten voor onder- en bovenbouw wat betreft de taal die gebruikt wordt om causaliteit uit te drukken, en dat een specifiek taalgebruik valt te onderscheiden dat geschikt is voor genuanceerd causaal historisch redeneren.

Downloads

Citeerhulp

Honing, T., & Wilschut, A. (2016). Causaliteit in de taal van schoolboeken; Voor historisch denken is taalonderwijs nodig. Levende Talen Tijdschrift, 17(3), 23–34. Geraadpleegd van https://lt-tijdschriften.nl/ojs/index.php/ltt/article/view/1625

Nummer

Sectie

Artikelen

Meestgelezen artikels van dezelfde auteur(s)