Investeren in leesmotivatie maakt leerlingen meer gemotiveerde lezers … en betere lezers

Auteurs

  • Roel van Steensel
  • Lisa van der Sande
  • Lidia Arends

Trefwoorden:

leesmotivatie, leesvaardigheid

Samenvatting

Roel van Steensel, Lisa van der Sande en Lidia Arends bespreken op basis van een meta-analyse wat in de internationale onderzoeksliteratuur bekend is over de effecten van leesmotivatieprogramma’s. Ze komen tot de conclusie dat deze programma’s positieve effecten hebben op leesmotivatie en leesvaardigheid. De grootte van de effecten is wel afhankelijk van de kenmerken van programma’s, kenmerken van deelnemende leerlingen en studiekenmerken. Zo vonden ze de grootste effecten voor programma’s die zowel bijdragen aan het zelfvertrouwen van leerlingen als ‘redenen om te lezen’ aanspreken. Ook vonden ze grotere effecten op leesmotivatie van programma’s gericht op zwakke lezers, en grotere effecten op leesvaardigheid van programma’s voor middelbare scholieren.

Downloads

Citeerhulp

Steensel, R. van, Sande, L. van der, & Arends, L. (2017). Investeren in leesmotivatie maakt leerlingen meer gemotiveerde lezers … en betere lezers. Levende Talen Tijdschrift, 18(2), 3–13. Geraadpleegd van https://lt-tijdschriften.nl/ojs/index.php/ltt/article/view/1686

Nummer

Sectie

Artikelen

Gelijkaardige artikels

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

U kan ook begin een geavanceerde zoekopdracht naar gelijkaardige inhoud voor dit artikel.