Hoe schrijven middelbare scholieren gedichten? Over de relatie tussen schrijfproces en de kwaliteit van het eindproduct

Auteurs

  • Talita Groenendijk
  • Tanja Janssen
  • Gert Rijlaarsdam

Trefwoorden:

schrijfvaardigheid, didactiek, schrijfopdracht, schrijfproces, gedichten

Samenvatting

In deze bijdrage presenteren de auteurs een onderzoek naar de taalbeheersing van Nederlanders in de vreemde talen. De auteurs hebben de feitelijke taalbeheersing van de respondenten vastgesteld en de respondenten gevraagd ook zelf hun taalvaardigheid te beoordelen, met behulp van de vaardigheidsniveaus van het Common European Framework of References for Languages (CEFR). Het onderzoek laat zien dat een deel van de respondenten zichzelf te hoog inschat. Om een voorbeeld te noemen: voor schrijven in het Engels haalt een kleine 30% van de respondenten een feitelijk taalniveau van ten minste B2, terwijl ruim 60% zichzelf indeelt op het niveau van B2 of hoger.

Downloads

Citeerhulp

Groenendijk, T., Janssen, T., & Rijlaarsdam, G. (2008). Hoe schrijven middelbare scholieren gedichten? Over de relatie tussen schrijfproces en de kwaliteit van het eindproduct. Levende Talen Tijdschrift, 9(1), 3–11. Geraadpleegd van https://lt-tijdschriften.nl/ojs/index.php/ltt/article/view/184

Nummer

Sectie

Artikelen

Meestgelezen artikels van dezelfde auteur(s)

1 2 3 > >> 

Gelijkaardige artikels

U kan ook begin een geavanceerde zoekopdracht naar gelijkaardige inhoud voor dit artikel.