Intercultureel en taalgericht literatuuronderwijs bij de moderne vreemde talen; Een enquête onder docenten Duits, Frans en Spaans in Nederland

Auteurs

  • Esther Schat
  • Rick de Graaff
  • Ewout van der Knaap

Samenvatting

Esther Schat doet verslag van een verkennende studie naar docentperspectieven op interculturele competentie en taalvaardigheden binnen literatuuronderwijs in de bovenbouw havo/vwo bij de moderne vreemde talen. In het huidige moderne vreemde talenonderwijs lijkt ‘inhoud’ naar de achtergrond verdwenen. Recent internationaal onderzoek pleit voor literatuuronderwijs waarbij taal en culturele inhoud geïntegreerd worden. Om opvattingen en ervaringen van docenten ten opzichte van deze benadering te verkennen werd een enquête afgenomen bij docenten Duits, Frans en Spaans. Uit de resultaten blijkt dat deze docenten een leerlinggerichte benadering van literatuuronderwijs nastreven waarin het ontwikkelen van de leesvaardigheid en inlevingsvermogen in de andere cultuur centraal staat.

Downloads

Citeerhulp

Schat, E., Graaff, R. de, & Knaap, E. van der. (2018). Intercultureel en taalgericht literatuuronderwijs bij de moderne vreemde talen; Een enquête onder docenten Duits, Frans en Spaans in Nederland. Levende Talen Tijdschrift, 19(3), 13–25. Geraadpleegd van https://lt-tijdschriften.nl/ojs/index.php/ltt/article/view/1841

Nummer

Sectie

Artikelen

Meestgelezen artikels van dezelfde auteur(s)

1 2 > >> 

Gelijkaardige artikels

1 2 > >> 

U kan ook begin een geavanceerde zoekopdracht naar gelijkaardige inhoud voor dit artikel.