Wat willen docenten Duits met literatuur in de onderbouw? Een inventarisatie

Elisabeth Lehrner-te Lindert, Ewout van der Knaap, Rick de Graaff

Samenvatting

Elisabeth Lehrner-te Lindert, Ewout van der Knaap en Rick de Graaff onderzochten via een vragenlijst onder docenten Duits welke leerdoelen de docenten met de inzet van literatuur in de onderbouw Duits nastreven, hoe vaak ze literatuur inzetten, welke didactische methoden ze gebruiken en welke verbeteringsvoorstellen ze ten aanzien van de onderwijspraktijk noemen. Authentieke, van leergangen losstaande literatuur blijkt een ondergeschikte rol re spelen. Er ontbreken voor de moderne vreemde talen duidelijk geformuleerde leerdoelen met betrekking tot de inzet van literatuur in de onderbouw. De behandeling van literatuur is gebaseerd op de bereidwilligheid en de prioriteiten van de individuele docent die wel of niet affiniteit met literatuur heeft. Een juist gebruik van literatuur in de onderbouw zou de aansluiting tussen onder- en bovenbouw kunnen versterken, het leesplezier vergroten en de taalvaardigheid verbeteren.


Trefwoorden


literatuuronderwijs; onderbouw; Duits; taalvaardigheid

Volledige tekst: PDF

Terugverwijzingen

  • Er zijn momenteel geen terugverwijzingen.