Beginnende geletterdheid: geen vanzelfsprekendheid

Auteurs

  • Judith Stoep

Trefwoorden:

basisonderwijs, taalverwerving, geletterdheid, schrijfvaardigheid, didactiek, allochtoon

Samenvatting

Beginnende geletterdheid lijkt zo’n vanzelfsprekendheid: kinderen die spelenderwijs leren wat de functie is van geschreven taal. Toch is het zo dat niet alle kinderen in het Nederlandse basisonderwijs hetzelfde presteren op dit aspect. In dit artikel wordt nagegaan hoe de stimulering van geletterdheid verloopt, zowel thuis als op school, en wat de uitkomsten ervan zijn. Daarbij wordt onderscheid gemaakt tussen kinderen uit hogere en lagere sociaal-economische groepen en allochtone kinderen. Ook worden de rollen van leerkrachtoordelen en ouderbetrokkenheid belicht, die mede de prestaties van de kinderen voorspelen.

Downloads

Citeerhulp

Stoep, J. (2008). Beginnende geletterdheid: geen vanzelfsprekendheid. Levende Talen Tijdschrift, 9(4), 20–25. Geraadpleegd van https://lt-tijdschriften.nl/ojs/index.php/ltt/article/view/202

Nummer

Sectie

Artikelen

Gelijkaardige artikels

1 2 3 4 5 6 7 > >> 

U kan ook begin een geavanceerde zoekopdracht naar gelijkaardige inhoud voor dit artikel.