NT2-les zonder grammatica

Auteurs

  • Alied Blom

Trefwoorden:

grammatica, NT2, vreemdetalenonderwijs, didactiek

Samenvatting

Alied Blom stelt dat grammaticale instructie niet wezenlijk bijdraagt aan het verwerven van een vreemde/tweede taal en dus zoveel mogelijk vermeden dient te worden. Om het praten over de doeltaal in te ruilen voor het praten in de doeltaal komt Blom met een lesvorm waarbij alles draait om teksten. Het doel is uiteindelijk dat de cursisten zich verstaanbaar (leren) maken in de doeltaal. Aan de docent onder meer de taak een conversatie over de tekst te openen, op gang te houden en iedereen bij het gesprek te betrekken, zodat een levendige gesprek ontstaat waaraan de cursisten als volwaardige gesprekspartners deelnemen. Ook wie voorstander is van grammaticale instructie kan via dit artikel ideeën opdoen voor het groepsgesprek als werkvorm.

Downloads

Citeerhulp

Blom, A. (2006). NT2-les zonder grammatica. Levende Talen Tijdschrift, 7(4), 20–27. Geraadpleegd van https://lt-tijdschriften.nl/ojs/index.php/ltt/article/view/238

Nummer

Sectie

Artikelen

Meestgelezen artikels van dezelfde auteur(s)