Literatuuronderwijs van Mammoetwet naar Tweede Fase: trends en effecten empirisch onderzocht

Auteurs

  • Marc Verboord

Trefwoorden:

literatuuronderwijs, evaluatie, Tweede Fase

Samenvatting

Marc Verboord signaleert trends en effecten in het literatuuronderwijs tussen 1975 en 2000. In zijn onderzoek naar de veranderingen in het literatuuronderwijs Nederlands constateert Verboord dat dit onderwijs de laatste 25 jaar steeds meer op de leerling is afgestemd, terwijl de oriëntatie op de literatuurwetenschap steeds kleiner is geworden. Deze leerlinggerichte benadering is van positieve invloed op de leesfrequentie later in het leven. Daar staat tegenover dat het aantal uren dat aan literatuur wordt besteed in de loop der tijd sterk is afgenomen en dat deze inkrimping een negatief effect op het leesniveau heeft.

Downloads

Citeerhulp

Verboord, M. (2004). Literatuuronderwijs van Mammoetwet naar Tweede Fase: trends en effecten empirisch onderzocht. Levende Talen Tijdschrift, 5(1), 19–26. Geraadpleegd van https://lt-tijdschriften.nl/ojs/index.php/ltt/article/view/493

Nummer

Sectie

Artikelen