Activerende didactiek; een actief lerende leerling in de klas

Auteurs

  • Carien Bakker
  • Jan Folkert Deinum

Trefwoorden:

talenonderwijs, activerende didactiek, onderzoek

Samenvatting

Carien Bakker en Jan Folkert Deinum doen verslag van een onderzoek uitgevoerd door talendocenten in opleiding aan het Universitair Centrum voor de Lerarenopleiding in Groningen. Zij onderzochten hoe de docenten op hun stagescholen vorm geven aan activerende didactiek, tegen welke problemen ze daarbij aanlopen en wat het beleid van de schoolleiding is om activerende didactiek te bevorderen. Uit het onderzoek komt naar voren dat docenten tijdgebrek als één van de belangrijkste knelpunten ervaren bij de invoering van activerende didactiek: door het volle programma, de opsplitsing van de leerstof in kleine onderdelen en de weinige contactmomenten (met name in de Tweede Fase) komen docenten er niet aan toe om veel verschillende werkvormen toe te passen. Daarnaast voeren de meeste schoolleidingen geen actief beleid om activerende didactiek te bevorderen.

Downloads

Citeerhulp

Bakker, C., & Deinum, J. F. (2002). Activerende didactiek; een actief lerende leerling in de klas. Levende Talen Tijdschrift, 3(3), 3–10. Geraadpleegd van https://lt-tijdschriften.nl/ojs/index.php/ltt/article/view/618

Nummer

Sectie

Artikelen