Talen leren kunnen we allemaal

Auteurs

  • Ingrid Wijgh

Trefwoorden:

vreemdetalenonderwijs, vmbo

Samenvatting

Het onderwijs haalt tegenwoordig regelmatig de voorpagina van de krant. Terwijl de commotie over het overladen Tweede-Faseprogramma nog vers in het geheugen lag, diende het volgende probleemgebied zich al aan: het vernieuwde vmbo. ‘Veel te theoretisch’, klaagden schooldirecteuren in demedia. Ook het moderne-vreemdetalenprogramma lag onder vuur; juist op het vmbo zijn - naar men veronderstelt - veel taalzwakke leerlingen. Moeten die leerlingen dan ook nog opgezadeld worden met het leren van vreemde talen? Gemakshalve werd het leren van talen als theoretisch beschouwd. Een taal leren gebruiken, heeft uiteraard enige theoretische kanten, maar een taal is in de eerste plaats een instrument waarmee je communiceert, dingen doet, zaken voor elkaar krijgt. Ook taalzwakke leerlingen willen en kunnen communiceren, dingen doen en zaken voor elkaar krijgen met taal als instrument. Dat talen leren voor hen geen onmogelijke opgave is en geen zware opgave hoeft te zijn, zal in het onderstaande duidelijk worden.

Downloads

Citeerhulp

Wijgh, I. (2001). Talen leren kunnen we allemaal. Levende Talen Tijdschrift, 2(2), 10–17. Geraadpleegd van https://lt-tijdschriften.nl/ojs/index.php/ltt/article/view/632

Nummer

Sectie

Artikelen

Meestgelezen artikels van dezelfde auteur(s)