De interactieve pattern-drill; Mogelijkheden voor communicatiever vreemde-talenonderwijs

Auteurs

  • Kees van Veenendaal

Trefwoorden:

Moderne vreemde Talenonderwijs, communicatief taalonderwijs, grammatica, Duits

Samenvatting

In de methodendiscussie in het moderne vreemde-talenonderwijs lijkt het soms of gekozen zou moeten worden tussen communicatief adequaat of grammaticaal correct. Dat komt niet zozeer omdat men het niet eens zou zijn over de doelen: iedereen wil uiteindelijk dat leerders van een vreemde taal zich kunnen redden in voorkomende situaties in het buitenland en zich adequaat kunnen uitdrukken in de doeltaal.
Dat sommigen nogal eenzijdig het accent leggen op de communicatieve aspecten en anderen op de grammatica, zit hem waarschijnlijk ook niet in de veronderstelling dat het een wel en het ander niet of minder belangrijk zou zijn, maar mogelijk in het feit dat men zich vaak niet goed kan voorstellen hoe je die twee kanten kunt verenigen.

Citeerhulp

Veenendaal, K. van. (1989). De interactieve pattern-drill; Mogelijkheden voor communicatiever vreemde-talenonderwijs. Levende Talen Magazine, 76(442), 406–411. Geraadpleegd van https://lt-tijdschriften.nl/ojs/index.php/ltm/article/view/1228

Nummer

Sectie

Artikelen

Gelijkaardige artikels

1 2 > >> 

U kan ook begin een geavanceerde zoekopdracht naar gelijkaardige inhoud voor dit artikel.