Reader Response Criticism: onderwijs in het boeiendst denkbare onderwerp

Auteurs

  • Joop Dirksen

Trefwoorden:

Literatuuronderwijs, sociaal-emotionele ontwikkeling, fictie

Samenvatting

Een pleidooi voor een 'andere' literatuuraanpak lijkt iets te hebben van de zoveelste wasmiddelenreclame, meent Joop Dirksen aan het begin van zijn artikel over de aanbieding van weer een nieuw wasmiddel: Reader Response Criticism, waarin hij een drietal theorieën van Lesser, Rosenblatt en Holland bespreekt met betrekking tot het lezen van fictie. Het is een spannend verhaal geworden dat hij met voorbeelden en verslagen uit de schoolpraktijk illustreert. Zijn curriculum stelt hoge eisen aan de docent: er worden geen literatuur- en vragenlijsten en geen vaste interpretatiemodellen voorgeschreven.

Citeerhulp

Dirksen, J. (1989). Reader Response Criticism: onderwijs in het boeiendst denkbare onderwerp. Levende Talen Magazine, 76(446), 749–756. Geraadpleegd van https://lt-tijdschriften.nl/ojs/index.php/ltm/article/view/1269

Nummer

Sectie

Artikelen

Gelijkaardige artikels

1 2 3 4 > >> 

U kan ook begin een geavanceerde zoekopdracht naar gelijkaardige inhoud voor dit artikel.