Durf te spreken! Hoe bevorder je de gespreksvaardigheid van leerlingen in onvoorspelbare situaties?

Auteurs

  • Eline van Batenburg
  • Annika Groeneveld

Trefwoorden:

spreekvaardigheid, gespreksvaardigheid

Samenvatting

De meeste lesboeken laten leerlingen oefenen door nieuw geleerde taalelementen te laten toepassen in geleide of gesloten spreekopdrachten. De vraag is of leerlingen daarmee voldoende leren om zich staande te kunnen houden in spontane, onvoorspelbare spreeksituaties. In haar promotieonderzoek onderzocht Eline van Batenburg het effect van gespreksvaardigheidslessen Engels die zich richtten op het aanleren en toepassen van interactiestrategieën in open spreekopdrachten. Annika Groeneveld, docente Frans, probeerde deze oefeningen tijdens haar lessen uit. Zij zag het enthousiasme en zelfvertrouwen van haar leerlingen flink groeien.

Downloads

Citeerhulp

Batenburg, E. van, & Groeneveld, A. (2018). Durf te spreken! Hoe bevorder je de gespreksvaardigheid van leerlingen in onvoorspelbare situaties?. Levende Talen Magazine, 105(special), 58–63. Geraadpleegd van https://lt-tijdschriften.nl/ojs/index.php/ltm/article/view/1819

Nummer

Sectie

Artikelen

Meestgelezen artikels van dezelfde auteur(s)