Gemiddelden en varianties; het onderschatte belang van varianties geïllustreerd aan een studie naar het effect van leesstrategieën

Auteurs

  • Huub van den Bergh

Trefwoorden:

empirisch onderzoek, gemiddelden, variaties, leesstrategie

Samenvatting

In veel empirisch onderzoek staan verschillen tussen gemiddelden centraal. Veelal wordt aan verschillen in variantie voorbijgegaan. Het gevolg is dat de informatie in de gegevens niet ten volle gebruikt worden, en kansen op interpretaties gemist worden. In deze bijdrage wordt gedemonstreerd aan de hand van een analyse van een experiment naar effecten van leesstrategieën dat ook de variantie en variantieverschillen een bron van informatie zijn. Als we de verschillende bronnen van variantie niet in een analyse betrekken verliezen we mogelijkheden voor inhoudelijke interpretatie en nuancering van de resultaten.

Downloads

Citeerhulp

Bergh, H. van den. (2009). Gemiddelden en varianties; het onderschatte belang van varianties geïllustreerd aan een studie naar het effect van leesstrategieën. Levende Talen Tijdschrift, 10(3), 3–11. Geraadpleegd van https://lt-tijdschriften.nl/ojs/index.php/ltt/article/view/175

Nummer

Sectie

Artikelen

Meestgelezen artikels van dezelfde auteur(s)

1 2 3 > >> 

Gelijkaardige artikels

1 2 3 > >> 

U kan ook begin een geavanceerde zoekopdracht naar gelijkaardige inhoud voor dit artikel.