Syntheseteksten leren schrijven in het voortgezet onderwijs; Het verband tussen schrijfaanpak en voorkeur voor leeractiviteiten

Auteurs

  • Liselore van Ockenburg
  • Daphne van Weijen
  • Gert Rijlaarsdam

Samenvatting

Schrijven is een ingewikkeld proces dat bij onervaren schrijvers kan leiden tot overbelasting van het werkgeheugen. Om overbelasting te voorkomen ontwikkelen veel schrijvers een eigen routine: een vaste aanpak die voor hen het beste werkt. Liselore van Ockenburg, Daphne van Weijen en Gert Rijlaarsdam onderzochten of schrijfaanpak samenhangt met de wijze waarop leerlingen syntheseteksten willen leren schrijven. (Een synthesetekst is een tekst die verschillende informatiebronnen integreert).  Als een dergelijke relatie bestaat, ligt het voor de hand om in schrijfinstructies rekening te houden met schrijfaanpak. Aan vwo-3-leerlingen hebben ze twee vragenlijsten voorgelegd: één over hun schrijfaanpak en één over hun voorkeuren voor leeractiviteiten. De resultaten wijzen erop dat leerlingen verschillen in hun schrijfaanpak en dat die verschillen samenhangen met hun voorkeur voor bepaalde leeractiviteiten als zij syntheseteksten leren schrijven.

Downloads

Citeerhulp

Ockenburg, L. van, Weijen, D. van, & Rijlaarsdam, G. (2018). Syntheseteksten leren schrijven in het voortgezet onderwijs; Het verband tussen schrijfaanpak en voorkeur voor leeractiviteiten. Levende Talen Tijdschrift, 19(2), 3–14. Geraadpleegd van https://lt-tijdschriften.nl/ojs/index.php/ltt/article/view/1795

Nummer

Sectie

Artikelen

Meestgelezen artikels van dezelfde auteur(s)

1 2 > >>