Bevordering van woordenschatkennis in het Engels; De rol van ondertiteling en beeldondersteuning in audiovisuele input

Auteurs

  • Elke Peters

Samenvatting

Onderzoek heeft aangetoond dat taalleerders nieuwe Engelse woorden kunnen oppikken terwijl ze aan audiovisuele input worden blootgesteld, mogelijk door de aanwezigheid van beeldondersteuning. Ook heeft onderzoek uitgewezen dat ondertitels in de moedertaal en ondertitels in de vreemde taal het leerproces kunnen bevorderen, maar niet welke ondertitels het meest effectief zijn. In de studie van Elke Peters is het effect van ondertitels (ondertitels in het Nederlands, ondertitels in het Engels, geen ondertitels) en beeldondersteuning op het leren van nieuwe woorden in het Engels onderzocht. Woorden die met beeld verrijkt zijn blijken meer kans te maken om geleerd te worden. Verder bevordert ook T2-ondertiteling het woordleerproces.

Downloads

Citeerhulp

Peters, E. (2021). Bevordering van woordenschatkennis in het Engels; De rol van ondertiteling en beeldondersteuning in audiovisuele input. Levende Talen Tijdschrift, 22(2), 3–13. Geraadpleegd van https://lt-tijdschriften.nl/ojs/index.php/ltt/article/view/2172

Nummer

Sectie

Artikelen