Taaltoetsen getoetst. Een empirisch onderzoek van toetsen voor Engels en Duits in het secundair onderwijs in Vlaanderen

Auteurs

  • Eef Decloedt
  • Lies Sercu

Trefwoorden:

Vlaanderen, voortgezet onderwijs, taaltoetsen, vreemdetalenonderwijs

Samenvatting

Eef Decloedt en Lies Sercu presenteren hun onderzoek naar de kwaliteit van taaltoetsen voor Engels en Duits in het voortgezet onderwijs. De invalshoek van het onderzoek is het construct ‘communicatieve taalvaardigheid’. Het onderzoek leidt tot de conclusie dat het belang dat men in het vreemdetalenonderwijs hecht aan de verwerving van communicatieve vaardigheid beter weerspiegeld dient te worden in de toetsen die docenten gebruiken. De auteurs komen met enkele punten ter verbetering. Kennis- en transfervragen zouden bijvoorbeeld (nog) meer vervangen moeten worden door communicatieve toetstaken.

Downloads

Citeerhulp

Decloedt, E., & Sercu, L. (2006). Taaltoetsen getoetst. Een empirisch onderzoek van toetsen voor Engels en Duits in het secundair onderwijs in Vlaanderen. Levende Talen Tijdschrift, 7(3), 25–31. Geraadpleegd van https://lt-tijdschriften.nl/ojs/index.php/ltt/article/view/235

Nummer

Sectie

Artikelen