Argumentatievragen bij de nieuwe examenteksten Nederlands; hoe moeilijk zijn die eigenlijk voor leerlingen?

Auteurs

  • Leontine van Bergh
  • Antoine Braet

Trefwoorden:

talenonderwijs, argumentatie-onderwijs, examen

Samenvatting

Van den Berg en Braet doen verslag van een lessenserie over argumentatie die is gegeven aan leerlingen uit 5-vwo. De auteurs laten zien hoe argumentatievragen in het examen eruit kunnen gaan zien. Zij bespreken de verschillen in moeilijkheid tussen vragen waarin soorten argumentatie moeten worden benoemd en vragen waarin argumentatie op geldigheid moet worden beoordeeld. Hun onderzoek geeft aanwijzingen dat benoemingsvragen voor de leerlingen gemakkelijker zijn dan beoordelingsvragen.

Downloads

Citeerhulp

Bergh, L. van, & Braet, A. (2000). Argumentatievragen bij de nieuwe examenteksten Nederlands; hoe moeilijk zijn die eigenlijk voor leerlingen?. Levende Talen Tijdschrift, 1(1), 11–20. Geraadpleegd van https://lt-tijdschriften.nl/ojs/index.php/ltt/article/view/645

Nummer

Sectie

Artikelen