Fictie in de basisvorming

Auteurs

  • Ed Olijkan

Trefwoorden:

vreemdetalenonderwijs, Nederlands, literatuuronderwijs, fictie

Samenvatting

THEMANUMMER

Na de uitgebreide aandacht voor literatuurmethoden in de bovenbouw havo/vwo in Levende Talen van december 1994, lag het voor de hand het fictieonderwijs in de onderbouw aan bod te laten komen. Dat gebeurt in dit themanummer, waarin nadrukkelijk ook het (i)vbo en mavo van de partij zijn. Behalve bijdragen voor het vak Nederlands, waarin het met name gaat om jeugdliteratuur, zijn er ook bijdragen voor de moderne vreemde talen. Ook daar blijkt gewerkt te kunnen worden met jeugdliteratuur.

 

Inhoud

Tussen droom en daad. Fictieonderwijs Nederlands in de basisvorming / Ron Oostdam en Erik van Schooten

Jeugdboeken in de klas? Gewoon doenl Een lessenreeks over de jeugdboeken van Theo Hoogstraaten / Ruud Kraaijeveld

Interculturele jeugdliteratuur in de basisvorming / Moniek Sanders

Ze lezen niet? Fictieonderwijs in het ivbo / Rob van Veen

Leesmeters. Een leesbevorderingsproject op scholengemeenschap De Grundel /  Frits van Ham en Gerard Zengerink

Schrijver live op school / Alex van Schooten

De weg naar succes. Interview met Naima El Bezaz / Liesbeth Hooijberg

'Literaire vorming is een taak van het onderwijs.' Een discussie over fictieonderwijs in de basisvorming / Colette Mathijssen

Fantasie in Germany. Over de omgang met fictie in de Duitse les / Kees van Eunen en Jan Hommes

Stuff I didn't like? Werken met 'young adult fiction' / Joost Ides en Syb Hartog

Er was eens… een sprookje voor de derde klas. Werken met sprookjes bij Frans (en andere vakken) / Guusje Groenen

 

Downloads

Citeerhulp

Olijkan, E. (1996). Fictie in de basisvorming. Levende Talen Magazine, 83(515), 570–571. Geraadpleegd van https://lt-tijdschriften.nl/ojs/index.php/ltm/article/view/1081

Nummer

Sectie

Artikelen