Toetsen van schrijfvaardigheid: hoeveel beoordelaars, hoeveel taken?

Auteurs

  • Renske Bouwer
  • Huub van den Bergh

Trefwoorden:

schrijfvaardigheid, toetsen, Nederlands

Samenvatting

Op basis van een docent-oordeel over één geschreven tekst valt nauwelijks te generaliseren naar de schrijfvaardigheid van een leerling, gezien de grote verschillen tussen oordelen van verschillende docenten én de grote verschillen tussen prestaties op verschillende schrijftaken van leerlingen. In het onderzoek van Renske Bouwer en Huub van den Bergh, waarmee dit nummer van Levende Talen Tijdschrift opent, is nagegaan hoeveel taken en beoordelaars nodig zijn voor een betrouwbaar oordeel over de individuele schrijfvaardigheid in het Nederlands. Op basis van teksten geschreven door leerlingen van groep 8 in uiteenlopende onderwerpen en genres, kan geconcludeerd worden dat leerlingen voor een betrouwbaar oordeel over hun schrijfvaardigheid tenminste drie teksten in vier verschillende genres moeten schrijven (twaalf teksten in totaal), en dat de kwaliteit van teksten door ten minste twee beoordelaars moet worden bepaald.

Downloads

Citeerhulp

Bouwer, R., & Bergh, H. van den. (2015). Toetsen van schrijfvaardigheid: hoeveel beoordelaars, hoeveel taken?. Levende Talen Tijdschrift, 16(3), 3–12. Geraadpleegd van https://lt-tijdschriften.nl/ojs/index.php/ltt/article/view/1516

Nummer

Sectie

Artikelen