Normen en waarden in het vreemdetalenonderwijs
Trefwoorden:
vreemdetalenonderwijs, normen, waarden, basisvorming, leergang, didactiekSamenvatting
Onderwijs is, zoals we weten, nooit waardevrij. In de jaren zestig en zeventig was de kritiek van linkse denkers dat schoolboeken de normen en waarden van de gevestigde orde reproduceerden. Maar ook hedentendage houdt men zich met dit onderwerp bezig. Reformatorische scholen laten leergangen herschrijven omdat zij zich niet kunnen verenigen met de normen- en waardewereld die uit de bestaande leergangen spreekt. Ook uit de kritiek op vooroordelen en stereotypen in leerboeken moderne vreemde talen (o.a. Meijer 1995) spreekt een duidelijk normen- en waardebesef.
Downloads
Nummer
Sectie
Artikelen
Citeerhulp
Normen en waarden in het vreemdetalenonderwijs. (1996). Levende Talen Magazine, 83(512), 396-399. https://lt-tijdschriften.nl/ojs/index.php/ltm/article/view/1067