Taakgericht onderwijs: theoretische uitgangspunten

Auteurs

  • Piet Van Avermaet
  • Kris Van den Branden

Trefwoorden:

NT2, leermethode, taakgericht onderwijs

Samenvatting

Taakgericht onderwijs is op korte termijn uitgegroeid tot een taaldidactiek die op steeds meer scholen, lerarenopleidingen en onderzoeksinstellingen ruime weerklank vindt. Taakgericht onderwijs kreeg in het midden van de jaren tachtig vorm in de Angelsaksische literatuur (vgl. Prabhu 1987, Long 1985, Long & Crookes 1992, Crookes & Gass 1994). Wat het Nederlandstalig gebied betreft, heeft deze stroming het eerst, en vooral, wortel geschoten in Vlaanderen; dat gebeurde vanaf het begin van de jaren negentig. De uitgangspunten die aan de basis liggen van het meest recente lesmateriaal, de nascholingssessies en de publicaties van het Steunpunt NT2 in Leuven, zijn taakgericht; de Vlaamse VON-werkgroep NT2 brengt in 1996 een boek op de markt waarin taakgericht onderwijs op een voor docenten en begeleiders toegankelijke manier wordt ingevuld met het oog op de dagelijkse klaspraktijk.

Downloads

Citeerhulp

Avermaet, P. V., & Branden, K. V. den. (1996). Taakgericht onderwijs: theoretische uitgangspunten. Levende Talen Magazine, 83(513), 497–500. Geraadpleegd van https://lt-tijdschriften.nl/ojs/index.php/ltm/article/view/1073

Nummer

Sectie

Artikelen

Meestgelezen artikels van dezelfde auteur(s)

Gelijkaardige artikels

1 2 > >> 

U kan ook begin een geavanceerde zoekopdracht naar gelijkaardige inhoud voor dit artikel.