Grammatica opnieuw bekeken
Samenvatting
THEMANUMMER OVER GRAMMATICA
In het vreemde- en tweede-taalonderwijs heeft grammatica gedurende lange tijd het uitgangspunt gevormd voor selectie en ordening van leerstof. Met de komst van de communicatieve benadering, waarin aan de communicatieve vaardigheidmeer belang wordt gehecht dan aan de grammaticale, veranderde dit. In de natuurlijke benadering (o.a. Krashen & Terrell 1983) is de aandacht voor grammatica nog meer gereduceerd: grammatica zou min of meer vanzelf worden verworven, zo lang de docent maar voor begrijpelijk taalaanbod zorgt. De discussie of er nu wel of geen expliciete aandacht aan grammatica moet worden besteed, en zo ja hoe, is nog steeds gaande, zoals blijkt uit de verschillende bijdragen in dit themanummer.
Grammatica opnieuw bekeken / Folkert Kuiken en Ineke Vedder 584
Experanto: het effect van grammaticaonderwijs experimenteel getoetst / Rick de Graaft 587
Grammatica in het vto: vernieuwingskansen en -grenzen / Erik Kwakernaak 592
Grammaticaonderwijs vanuit een taakgerichte aanpak / Folkert Kuiken en Ineke Vedder 598
'Traditioneel' is geen scheldwoord en 'communicatief' geen toverwoord. Over pedagogische grammatica's / Arjen Florijn 603
Lexicale structuren in het grammaticaonderwijs / Atie Blok-Boas 607