Functionele uitgangspunten voor het grammatica-onderwijs. De verleden tijden in het Spaans

Auteurs

  • Bob de Jonge

Trefwoorden:

Spaans, grammatica

Samenvatting

Voor Nederlandssprekende Spaansleerders ishet onderscheid tussen de indefinido en de imperfecto uitermate lastig. Bob de Jonge vindt dat bestaande grammatica's geen hanteerbare gebruiksregels bieden om dit onderscheid in de vingers te krijgen. Hij formuleert dan ook alternatieve regels. De boodschap is dat de leerder gevoel moet ontwikkelen voor de communicatievefunctie die het onderscheid tussen beide tijden heeft. De Jonge geeft suggesties voor een oefenprogramma dat leidt van receptief inzicht naar produktief gebruik, waarna tenslotte ook de gevallen waarin Spanjaarden de basisregel bewust overtreden begrijpelijk worden.

Citeerhulp

Jonge, B. de. (1994). Functionele uitgangspunten voor het grammatica-onderwijs. De verleden tijden in het Spaans. Levende Talen Magazine, 81(492), 411–414. Geraadpleegd van https://lt-tijdschriften.nl/ojs/index.php/ltm/article/view/1298

Nummer

Sectie

Artikelen

Gelijkaardige artikels

U kan ook begin een geavanceerde zoekopdracht naar gelijkaardige inhoud voor dit artikel.