Leesonderwijs verder vorm geven. Van deelvaardigheden naar interactieve tekstanalyse

Auteurs

  • Ton Hendrix
  • Hans Hulshof

Trefwoorden:

Nederlands, leesonderwijs

Samenvatting

Ton Hendrix en Hans Hulshof constateren dat in het vo het leesonderwijs vooral neerkomt op deelvaardigheidstraining, naar hun mening een goede grondslag voor het leren lezen van referentiële teksten. Een probleem evenwel is dat er met de in het onderwijs getrainde deelvaardigheden verder niet zoveel wordt gedaan. Zij zouden het toejuichen als docenten het leesonderwijs verder vorm zouden geven door de deelvaardigheden in een overkoepelend, zinvol verband te plaatsen, te integreren in een leesprocedure. Op die manier kunnen leerlingen ervaren dat de inspanningen die zij zich moeten getroosten van groot belang zijn voor hun studievaardigheid. De auteurs presenteren zo'n procedure met daarin als kern een schema met 'aandachtsturende richtvragen', en als afrondend moment het maken van een samenvatting.

Citeerhulp

Hendrix, T., & Hulshof, H. (1993). Leesonderwijs verder vorm geven. Van deelvaardigheden naar interactieve tekstanalyse. Levende Talen Magazine, 80(480), 253–261. Geraadpleegd van https://lt-tijdschriften.nl/ojs/index.php/ltm/article/view/1333

Nummer

Sectie

Artikelen

Meestgelezen artikels van dezelfde auteur(s)

1 2 > >>