De verschillen in grammaticale fouten van één- en tweetaligen aan het einde van de basisschool
Trefwoorden:
Grammatica, grammaticale fouten, moedertaalleerder, tweede taalleerderSamenvatting
Hester Ringnalda vat in haar artikel de bevindingen samen van een door haar verricht onderzoek naar de overeenkomsten en verschillen in grammaticale fouten van Nederlandstalige en anderstalige leerlingen. Zij komt tot andere conclusies dan Anne Kerkhoff in haar proefschrift Taalvaardigheid en schoolsucces. De laatste concludeert dat het niet noodzakelijk is afzonderlijke taalprogramma's te ontwikkelen voor gevorderde NT2-leerders. Volgens Ringnalda echter tonen de verschillen die zij in haar contra-expertise gevonden heeft de noodzaak van afzonderlijke programma's ruimschoots aan.
Kerkhoff reageert daarop met een verweer, waarin zij de verschillen relativeert en twijfels uitspreekt over de mogelijkheid om materialen te ontwikkelen waarmee de specifieke grammaticale problemen van anderstalige leerlingen kunnen worden opgelost. Zij ziet meer heil in de ontwikkeling van materialen die voor alle leerlingen van nut zijn.