Van grammatica tot taalbeschouwing
Trefwoorden:
Taalbeschouwing, grammatica, Nederlands, basisonderwijs, voortgezet onderwijsSamenvatting
In dit artikel onderbouw ik een oude claim, namelijk dat grammatica de taalbeheersing van een leerling bevordert (cf. Leidse Werkgroep 1986,457). Zij kan namelijk een hulpmiddel zijn zowel voor het schrijven van teksten en voor het verbeteren daarvan, als voor begrijpend lezen, begripsvormingen tweede-taalverwerving. Maar niet elke grammatica kan dat. Ik laat zien, aan welke voorwaarden een grammatica moet voldoen om dat te kunnen. In het bijzonder wil ik aannemelijk maken, dat een bepaald soort functionele grammatica de strategische weg is naar taalbeschouwing in het basis- en voortgezet onderwijs.
Nummer
Sectie
Artikelen
Citeerhulp
Van grammatica tot taalbeschouwing. (1991). Levende Talen Magazine, 78(458), 78-83. https://lt-tijdschriften.nl/ojs/index.php/ltm/article/view/1434