Interculturele evaluatie; Interview met Ton van der Linden en Klaartje Duijm

Auteurs

  • Annette Bogtstra
  • Alma van Til

Trefwoorden:

Toetsing, intercultureel toetsmateriaal

Samenvatting

In het onderwijs aan volwassenen is een grote behoefte aan goed toetsmateriaal. Er is met name vraag naar toetsen die gebruikt kunnen worden in situaties waarbij de groep cursisten zowel uit autochtonen als uit allochtonen bestaat. Het Bureau voor InterCulturele Evaluatie probeert aan deze behoefte te voldoen.

Midden in de Betuwe, niet ver van het plaatsje Eck en Wiel, staat een schilderachtig boerderijtje. De romantische buitenkant doet anders vermoeden maar binnen wordt er hard gewerkt. In het boerderijtje is namelijk het Bureau voor InterCulturele Evaluatie (ICE) gevestigd. Het ICE houdt zich bezig met toetsprocedures voor een doelgroep die zowel uit allochtonen als uit autochtonen bestaat. Het gaat hierbij voornamelijk om intake-toetsen; niveaubepalende toetsen op basis waarvan de getoetste naar een bepaalde opleiding verwezen kan worden. Op één van de laatste dagen van 1990 hadden wij een gesprek met Ton van der Linden en Klaart je Duijm, de twee directeuren van het bureau. Hoewel de werkweek van beiden zo'n 80 uur beslaat, namen ze rustig de tijd om op onze vragen in te gaan zodat we na drie uur en een flink aantal koppen koffie, met een schat aan informatie weer huiswaarts keerden. Hieronder een verslag van wat er zoal aan de orde gekomen is: de vrijwillige privatisering, de problematiek van de intakeprocedure en het spookbeeld van de schakelnomaden.

 

Citeerhulp

Bogtstra, A., & Til, A. van. (1991). Interculturele evaluatie; Interview met Ton van der Linden en Klaartje Duijm. Levende Talen Magazine, 78(459), 139–141. Geraadpleegd van https://lt-tijdschriften.nl/ojs/index.php/ltm/article/view/1442

Nummer

Sectie

Artikelen