Ten geleide: Wie stuurt het talenonderwijs?

Auteurs

  • Erik Kwakernaak

Trefwoorden:

talenonderwijs, talenbeleid, curriculum, talendocent, lerarenopleidingen, uitgevers

Samenvatting

Het debat over curriculumvernieuwing richt ieders blik op de toekomst. Dit themanummer van Levende Talen Magazine stelt de vraag: wie stuurt eigenlijk het talenonderwijs in Nederland? Dat betekent: omkijken. Om helderder te kunnen zien hoe de hazen nu lopen, is het goed terug te kijken hoe ze in het verleden liepen.
Het is duidelijk dat de overheid altijd een flinke vinger in de pap heeft gehad en ook nu weer heeft, alleen al door het initiatief te nemen tot een nieuwe curriculumdiscussie en die te structureren en te faciliteren. Maar duidelijk is ook dat binnen en buiten deze specifieke discussie vele actoren, individuen, instituties en groeperingen deel uitmaken van het historische proces, door mee te praten, te ageren, duwen, trekken, stimuleren, remmen en tegen te houden.

Downloads

Citeerhulp

Kwakernaak, E. (2019). Ten geleide: Wie stuurt het talenonderwijs?. Levende Talen Magazine, 106(3), 4–5. Geraadpleegd van https://lt-tijdschriften.nl/ojs/index.php/ltm/article/view/1903

Nummer

Sectie

Artikelen