Op expeditie met taal: Formatief handelen met de module Taalverzorging havo 4 van Expeditie Nederlands
Samenvatting
Met de module Taalverzorging heeft het team van Expeditie Nederlands een cursus ontworpen die gebaseerd is op wetenschappelijke inzichten met betrekking tot formatief handelen. Het artikel van Rutger Cornelissen en Arnoud Kuijpers ‘Op expeditie met taal: Formatief handelen met de module Taalverzorging van Expeditie Nederlands’ gaat over toetsing op sectieniveau. Deze docenten Nederlands waren ontevreden over het traditionele curriculum en begonnen samen met collega’s eigen materiaal te maken en uit te proberen. Dat resulteerde in Expeditie Nederlands, een project waarvan Cornelissen en Kuijpers in dit themanummer een onderdeel presenteren: een module Taalverzorging voor havo 4. Toetsen spelen daarin een cruciale rol, doordat er differentiatie wordt toegepast. Leerlingen stellen in een ingangstoets hun kennis en vaardigheden dan wel gebrek daaraan vast; al naargelang de resultaten gaan ze een passend traject in, dat weer afgesloten wordt met een toets, waarop zo nodig nog weer een verbetertraject volgt. Omdat de toetsen telkens een duidelijke diagnose stellen wat goed gaat en wat er nog mankeert, zijn de leerlingen gemotiveerd om eraan te werken. Formatief toetsen komt vaak over als nieuw wondermiddel dat een aan cijfers ten onder gaand onderwijs moet redden, maar Expeditie Nederlands laat zien dat toetsen vanzelf formatief zijn als ze maar onderdeel van een didactisch proces zijn.