Toetsing als vertrekpunt voor vernieuwing
Samenvatting
De mogelijke vernieuwingen bij de vreemde talen kunnen resulteren in meer aandacht voor inhoud op het gebied van taal en cultuur. Hoe kun je deze onderdelen geïntegreerd toetsen met taalvaardigheid? Nivja de Jong, Janine Berns en Tessa Mearns maken in ‘Toetsing als vertrekpunt voor vernieuwing’ creatief gebruik van de bekende driehoek van Biggs (1996) met leerdoelen, toetsing en feedback en leeractiviteiten. Eigenlijk staan de leerdoelen bovenaan, maar als je begint bij de toetsing heb je een veel concreter uitgangspunt. En als het goed is zijn de toetsen valide operationaliseringen van de leerdoelen. De Jong, Berns en Mearns anticiperen op de nieuwe examenprogramma’s voor de moderne vreemde talen en schetsen de voordelen als de leesteksten niet meer over alle mogelijke vakvreemde onderwerpen gaan waar de docenten geen verstand van hebben en die er in feite niet toe doen, maar over taal en cultuur, het vakgebied van de vreemdetaaldocent. De inhoud wordt dan net zo belangrijk als de taal, zoals bij tweetalig onderwijs (CLIL). Daar moet het leerproces, dus ook de feedback en de beoordeling door de docent, zich richten op inhoud én op de taal. Van de CLIL-ervaringen kunnen de vernieuwde talenvakken leren.