‘Er was eens…’? Nee, ‘Er is nu…’! Hoe traditionele sprookjes een middel kunnen zijn om de mores van morgen te bespreken

Auteurs

  • Ramon Groenendijk

Samenvatting

Traditionele versies van sprookjes kunnen in de klas gebruikt worden om oude én moderne waarden en normen ter discussie te stellen. Sprookjes zijn voor velen verhaaltjes die bedoeld zijn voor jonge kinderen. Ze worden (hopelijk nog steeds) voorgelezen door ouders voor het slapen gaan. De volksverhalen hebben echter een beetje een ‘ouderwetse’ bijsmaak, en vertolken lessen die soms niet meer van deze tijd schijnen. Ramon Groenendijk, docent Nederlands op het Zwijsen College in Veghel, denkt dat juist de traditionele versies van sprookjes oude én moderne waarden en normen ter discussie kunnen stellen.

Downloads

Gepubliceerd

19-05-2024

Citeerhulp

Groenendijk, R. (2024). ‘Er was eens…’? Nee, ‘Er is nu…’! Hoe traditionele sprookjes een middel kunnen zijn om de mores van morgen te bespreken. Levende Talen Magazine, 111(1), 28–32. Geraadpleegd van https://lt-tijdschriften.nl/ojs/index.php/ltm/article/view/2385

Nummer

Sectie

Artikelen

Meestgelezen artikels van dezelfde auteur(s)

1 2 > >>