Vakvernieuwing: Ambitie en realiteit
Samenvatting
Ten geleide. Het themanummer LTM 112(2025)3 biedt geen evaluatie van de vakvernieuwingsoperatie. Daarvoor is het nog veel te vroeg. De conceptkerndoelen en -examenprogramma’s liggen nu bij het College voor Toetsen en Examens voor de actualisatie van de syllabi. LTM wil met dit themanummer informeren over de stand van zaken, een indruk geven van reacties van leraren die minder betrokken waren bij de actualisatie van het curriculum, en wil een perspectief bieden op de praktische invulling van de voorstellen. Er staat in dit nummer van LTM nog een bijdrage aan het thema. Erik Kwakernaak geeft in een opiniestuk zijn mening over de vraag of hij overheidsbemoeienis met het onderwijs goed vindt of juist niet, wat hij vindt van de rol van de educatieve uitgevers, en of hij verwacht dat de vakvernieuwing gaat slagen. De vakvernieuwing is een ingewikkeld en spannend proces. Om te slagen vereist het de inzet van alle betrokkenen.