Theorie en lespraktijk; De verwerving van het Nederlands als tweede taal door Marokkaanse en Turkse volwassenen

Auteurs

  • Saskia Schenning

Trefwoorden:

NT2, vreemdetalenonderwijs, doeltaal voertaal

Samenvatting

Onderwerp van Schennings proefschrift Learning to talk about space (Schenning, 1998) is de verwerving van het Nederlands door volwassenen die geen taallessen volgden en het Nederlands langs een natuurlijke weg leerden. Marokkaanse en Turkse volwassenen die het Nederlands in alledaagse situaties - op straat en tijdens het werk - moesten leren. Het leerproces van volwassenen die zich het Nederlands op een 'natuurlijke' manier - oftewel buiten formele lessituaties om - eigen maakten, is te vergelijken met de wijze waarop kinderen hun moedertaal leren. Kleine kinderen leren spreken zonder dat ze Nederlandse les krijgen. Een voorbeeld van een natuurlijke verwervingsvolgorde is dat zowel kinderen als volwassen tweede-taalleerders geruime tijd 'fouten' maken met concurrerende vormen in het Nederlands: loopte of liepte in plaats van liep en boeks in plaats van boeken (zie Jan Hulstijn 1996).

Downloads

Citeerhulp

Schenning, S. (1999). Theorie en lespraktijk; De verwerving van het Nederlands als tweede taal door Marokkaanse en Turkse volwassenen. Levende Talen Magazine, 86(538), 202–205. Geraadpleegd van https://lt-tijdschriften.nl/ojs/index.php/ltm/article/view/953

Nummer

Sectie

Artikelen