Kunnen leerlingen wat ze moeten kunnen? Onderzoek naar de doorlopende leerlijn op het gebied van werkwoordspelling

Auteurs

  • Marjolein van der Horst
  • Huub van den Bergh
  • Jacqueline Evers-Vermeul

Trefwoorden:

havo, vwo, spelling, taalvaardigheid, commissie-Meijerink

Samenvatting

In dit onderzoek is aandacht besteed aan de werkwoordspelling van havo- en vwo-leerlingen uit verschillende klassen. Er is onderzocht of deze leerlingen kunnen wat zij volgens de commissie-Meijerink zouden moeten kunnen. Bij 209 leerlingen is een dictee afgenomen en elke leerling schreef een korte, zelfbedachte tekst. Leerlingen blijken door de leerjaren heen niet beter te worden in werkwoordspelling. Tevens sluiten de niveaus van de commissie-Meijerink niet goed aan bij de hedendaagse havo- en vwo-leerling: havisten voldoen niet aan de gewenste niveaus, terwijl de vwo-leerlingen al in klas 1 vrijwel alle vaardigheden beheersen.

Downloads

Citeerhulp

Horst, M. van der, Bergh, H. van den, & Evers-Vermeul, J. (2012). Kunnen leerlingen wat ze moeten kunnen? Onderzoek naar de doorlopende leerlijn op het gebied van werkwoordspelling. Levende Talen Tijdschrift, 13(2), 33–42. Geraadpleegd van https://lt-tijdschriften.nl/ojs/index.php/ltt/article/view/141

Nummer

Sectie

Artikelen

Gelijkaardige artikels

1 2 > >> 

U kan ook begin een geavanceerde zoekopdracht naar gelijkaardige inhoud voor dit artikel.