Hoe goed spreken leerlingen Engels als zij het voortgezet onderwijs verlaten? De ERK-streefniveaus onderzocht

Auteurs

  • Daniela Fasoglio
  • Dirk Tuin

Samenvatting

Wat kunnen leerlingen nu eigenlijk in het laatste jaar van het vmbo, havo of vwo als het om hun spreekvaardigheid Engels gaat? Waarover kunnen ze communiceren en hoe goed kunnen ze dat? Daniela Fasoglio en Dirk Tuin doen verslag van een onderzoek onder ruim 1700 leerlingen dat deze vraag probeert te beantwoorden, waarover tot nu toe vrij weinig bekend was. In 2007 zijn wel niveaus – in termen van het ERK – vastgesteld waarnaar het onderwijs in het Engels op het vmbo, havo en vwo zou moeten streven, maar aan die streefniveaus ontbrak empirie. Het onderzoek dat SLO in samenwerking met Cambridge Assessment English heeft uitgevoerd wijst uit dat leerlingen in de kb- en gt-stroom van het vmbo het streefniveau halen. Voor de gt-stroom lijkt het streefniveau zelfs iets naar boven bijgesteld te kunnen worden. Dit geldt ook voor het havo en het vwo. Leerlingen in de bb-stroom van het vmbo daarentegen halen het streefniveau niet.

Downloads

Citeerhulp

Fasoglio, D., & Tuin, D. (2018). Hoe goed spreken leerlingen Engels als zij het voortgezet onderwijs verlaten? De ERK-streefniveaus onderzocht. Levende Talen Tijdschrift, 19(1), 3–13. Geraadpleegd van https://lt-tijdschriften.nl/ojs/index.php/ltt/article/view/1791

Nummer

Sectie

Artikelen

Meestgelezen artikels van dezelfde auteur(s)

Gelijkaardige artikels

<< < 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 > >> 

U kan ook begin een geavanceerde zoekopdracht naar gelijkaardige inhoud voor dit artikel.