Effectieve revisie tijdens het schrijfproces van havisten

Auteurs

  • Klaske Elving
  • Gert Rijlaarsdam
  • Huub van den Bergh

Samenvatting

Na het afronden van een schrijftaak hebben havo 4-leerlingen vaak geen zin om hun tekst nog een keer grondig door te lezen en aan te passen. Bovendien hebben ze niet de indruk dat het een betere tekst oplevert: ‘Mijn eigen fouten zie ik toch nooit.’ In hun artikel doen Klaske Elving, Gert Rijlaarsdam en Huub van den Bergh verslag van een andere kijk op reviseren, namelijk als een onderdeel van het schrijfproces zelf, om tussentijds de tekst te verbeteren. Een effectonderzoek naar een nieuwe schrijfcursus waarin strategie-instructie wordt gecombineerd met peer-interactie en observerend leren toont aan dat leerlingen hun revisiegedrag aanpassen, ook bij nieuwe schrijftaken. Sommige kenmerken van het nieuwe revisiegedrag blijken bij te dragen aan de tekstkwaliteit, andere kenmerken niet.

Downloads

Citeerhulp

Elving, K., Rijlaarsdam, G., & Bergh, H. van den. (2018). Effectieve revisie tijdens het schrijfproces van havisten. Levende Talen Tijdschrift, 19(1), 14–25. Geraadpleegd van https://lt-tijdschriften.nl/ojs/index.php/ltt/article/view/1792

Nummer

Sectie

Artikelen

Meestgelezen artikels van dezelfde auteur(s)

<< < 1 2 3 4 > >> 

Gelijkaardige artikels

1 2 3 4 5 > >> 

U kan ook begin een geavanceerde zoekopdracht naar gelijkaardige inhoud voor dit artikel.