Hoe leuk is saai? Bovenbouwleerlingen havo/vwo over het schoolvak Nederlands

Auteurs

  • Anne van Asseldonk
  • Peter-Arno Coppen

Samenvatting

Dat het schoolvak Nederlands in Nederland door leerlingen saai gevonden wordt, lijkt wel bijna een cliché. In de discussies over het vak duikt deze bewering steeds maar weer op. Toch zijn recente onderzoeken naar de meningen van leerlingen over het schoolvak schaars, of onderhevig aan kritiek. Anne van Asseldonk en Peter-Arno Coppen hebben geprobeerd de bestaande onderzoeken te verbeteren, en zo een beter inzicht te krijgen in wat leerlingen nu echt vinden van het schoolvak Nederlands, evenals in de verhoudingen tussen verschillende schaalbegrippen die daarbij gehanteerd worden.  De leerlingen in hun enquête blijken het schoolvak Nederlands vooral te beoordelen als saai, niet leuk/interessant, niet moeilijk maar wel als enigszins nuttig.

Downloads

Citeerhulp

Asseldonk, A. van, & Coppen, P.-A. (2021). Hoe leuk is saai? Bovenbouwleerlingen havo/vwo over het schoolvak Nederlands. Levende Talen Tijdschrift, 22(1), 25–34. Geraadpleegd van https://lt-tijdschriften.nl/ojs/index.php/ltt/article/view/2161

Nummer

Sectie

Artikelen