Beoordeling van schrijfopdrachten door leerlingen; Effecten van een korte beoordelaarstraining

Auteurs

  • Liselore van Ockenburg
  • Daphne van Weijen
  • Gert Rijlaarsdam

Samenvatting

Doorgaans beoordelen docenten schrijfopdrachten van hun leerlingen zelf, maar wellicht kunnen leerlingen ook een rol spelen bij het (mee)beoordelen van de kwaliteit van elkaars teksten. Liselore van Ockenburg, Daphne van Weijen en Gert Rijlaarsdam onderzochten in hoeverre leerlingen door middel van een korte training kunnen leren de kwaliteit van syntheseteksten net zo te beoordelen als ervaren beoordelaars (experts) dat doen. De uitkomsten van dit onderzoek bieden steun voor het inschakelen van leerlingen als medebeoordelaars in een summatieve beoordelingssituatie. Leerlingen hoeven voorafgaand aan de training geen ervaring te hebben met het schrijven of beoordelen van de betreffende teksten, en het effect werkt door in hun beoordeling van teksten met een ander onderwerp. Omdat het oordeel van één beoordelaar bij summatieve beoordeling onvoldoende betrouwbaar is, lijkt het een reële optie om leerlingen, na een korte training, mee te laten beoordelen en daardoor schrijfproducten betrouwbaarder te evalueren.

Downloads

Gepubliceerd

01-01-2022

Citeerhulp

van Ockenburg, L., van Weijen, D., & Rijlaarsdam, G. (2022). Beoordeling van schrijfopdrachten door leerlingen; Effecten van een korte beoordelaarstraining. Levende Talen Tijdschrift, 23(2), 14–26. Geraadpleegd van https://lt-tijdschriften.nl/ojs/index.php/ltt/article/view/2280

Nummer

Sectie

Artikelen