Lezen loont een leven lang: De rol van vrijetijdslezen in de taal- en leesontwikkeling van kinderen en jongeren

Auteurs

  • Suzanne Mol
  • Adriana Bus

Trefwoorden:

lezen, leesvaardigheid, leesbevordering, taalontwikkeling, leesontwikkeling

Samenvatting

‘Lezen is een onmisbare vaardigheid in de samenleving,’ schreef voormalig minister Plasterk (OCW) in een brief aan de Tweede Kamer. Veel ouders van jonge kinderen horen van het consultatiebureau, het kinderdagverblijf of de peuterspeelzaal, via de media of andere ouders, dat ze niet vroeg genoeg kunnen beginnen met voorlezen. Leesbevorderingsprogramma’s voor kinderen en adolescenten gaan er onder andere van uit dat het stimuleren van lezen leidt tot meer leesplezier en betere taal- en leesvaardigheid. Welk wetenschappelijk bewijs is er voor de wijdverspreide aanname dat lezen onmisbaar is en ons slimmer en succesvoller maakt? In dit artikel vatten we, in de vorm van een meta-analyse, internationale studies samen waarin het verband tussen het lezen van boeken en de taal- en leesontwikkeling is onderzocht, niet alleen voor tieners maar ook voor basisschoolleerlingen en studenten in het hoger onderwijs.

Downloads

Nummer

Sectie

Artikelen

Citeerhulp

Lezen loont een leven lang: De rol van vrijetijdslezen in de taal- en leesontwikkeling van kinderen en jongeren. (2011). Levende Talen Tijdschrift, 12(3), 3-15. https://lt-tijdschriften.nl/ojs/index.php/ltt/article/view/23