Belangrijk is dat ik wel aan lezers denk; Over de afstemming van schrijfstijl op publiek door vwo-leerlingen uit leerjaar 3 en 4
Samenvatting
An de Lang, Jeroen Steenbakkers en Kees de Glopper doen verslag van een onderzoek naar de afstemming van schrijfstijl op publiek door vwo-leerlingen uit leerjaar 3 en 4. Het betreft hier leerlingen die vernieuwend schrijfstijlonderwijs hebben gevolgd waarin zij leerden om schrijfstijlstrategieën toe te passen die bij verschillende tekstgenres passen. Kunnen leerlingen met zo’n gunstige startpositie hun schrijfstijl afstemmen wanneer zij schrijven voor medeleerlingen dan wel ouders? Dit onderzoek laat zien dat de leerlingen hun taalgebruik aanpassen aan het publiek waarvoor zij schrijven. Tussen de teksten die zij schrijven voor groep 8-leerlingen en die voor ouders doen zich duidelijke verschillen voor in syntactische en lexicale complexiteit, lexicale diversiteit, referentiële en relationele coherentie en intensiverend taalgebruik. De teksten voor leerlingen zijn begrijpelijker en bevatten meer intensiverend taalgebruik.