Diversiteit in het Nederlandse taalonderwijs in mbo-instellingen

Auteurs

  • Eline Raaphorst

Trefwoorden:

mbo, beroepsonderwijs, competentiegericht leren, competentiegericht onderwijs, didactiek

Samenvatting

Het onderwijs in de Nederlandse taal in het middelbaar beroepsonderwijs is divers, blijkt uit de bijdrage van Eline Raaphorst. Zij stelt op basis van casestudy-onderzoek dat het Nederlandse taalonderwijs op het mbo zes varianten kent: gecompliceerder dus dan de ‘Drieslag taal’ waarop de meeste mbo-instellingen hun taalbeleid baseren. Hierachter ligt de vraag welke taaldidactiek geschikt is voor mbo-deelnemers met taalachterstand. Moeten de docenten de Nederlandse taal apart aanbieden, of geïntegreerd met de programma’s voor de ontwikkeling van de beroepscompetenties van de mbo-deelnemers? Het schema met de zes varianten biedt docenten een instrument waarmee zij de verscheidenheid in het taalonderwijs op de eigen mbo-instelling inzichtelijk kunnen maken.

Downloads

Nummer

Sectie

Artikelen

Citeerhulp

Diversiteit in het Nederlandse taalonderwijs in mbo-instellingen. (2013). Levende Talen Tijdschrift, 14(3), 41-48. https://lt-tijdschriften.nl/ojs/index.php/ltt/article/view/544