Adjective or Adverb? Teaching Grammar with the PACE Model

Auteurs

  • Annika Groeneveld

Trefwoorden:

grammatica, lesmethode, PACE model, interventie, grammaticale terminologie

Samenvatting

Op de internationale American School of the Hague, waar Annika Groeneveld les geeft, hadden leerlingen een gebrek aan grammaticale kennis, zo bleek uit eerder door haar uitgevoerd onderzoek. Omdat dit het taalonderwijs voor zowel docent als leerling bemoeilijkte, werd besloten deze kennis te verbeteren. De keuze viel op de PACE-methode, een variatie op een inductieve wijze van grammaticaonderwijs, die zowel een communicatieve als cognitieve aanpak behelst. Een vergelijking tussen een pre- en posttest wees uit dat de grammaticale kennis van de leerlingen was verbeterd. Maar de grootste ontdekking was de positieve werking van de PACE-methode, die leerlingen aanzet tot nadenken op metacognitief niveau.

Downloads

Nummer

Sectie

Artikelen

Citeerhulp

Adjective or Adverb? Teaching Grammar with the PACE Model. (2011). Levende Talen Tijdschrift, 12(3), 24-32. https://lt-tijdschriften.nl/ojs/index.php/ltt/article/view/61