Verhalen vertellen

Frank van Dixhoorn

Samenvatting

Thema van LTM 90(2003)5 is 'Vertellen in de klas'.

In dit eerste artikel over vertellen een interview met twee vertellers: Marco Holmer en Eric Borrias. Ze geven argumenten waarom vertellen in de klas een zinvolle bezigheid is. Tien jaar geleden kende Nederland nog niet veel professionele vertellers. Tegenwoordig zijn ze er in alle denkbare varianten: de trotse artiest die een zaal met zevenhonderd mensen stil krijgt, de reiziger die elk jaar verhalen verzamelt bij een  ndianenstam aan de Amerikaanse westkust, de improvisator die moeiteloos speelt met de oprispingen van zijn publiek. Er is een vruchtbaar klimaat voor deze vertellers, gevoed als ze worden door een hernieuwde belangstelling voor mythologie, door tv-series als Many voices, one world (ruim tweehonderd filmpjes van vertellers over de hele wereld, begin jaren negentig uitgezonden door de NPS) en – wellicht – door psychologen die ons vertellen dat we denken in metaforen, dat we leren door verhalen.

 


Trefwoorden


vreemdetalenonderwijs; Nederlands; vertellen; lespraktijk

Volledige tekst: PDF

Terugverwijzingen

  • Er zijn momenteel geen terugverwijzingen.