van strategietraining naar autonomie van de leerling

Auteurs

  • Ute Rampillon

Trefwoorden:

talenonderwijs, leren leren, studiehuis

Samenvatting

Voor de meeste leerkrachten moderne vreemde talen is zelfstandigheid van leerlingen bij het leren van de vreemde talen een onomstreden, belangrijk doel van hun onderwijs geworden. Toch blijft veelal het vertrouwde leerplan, met name dat van de gebruikte leergang – en zeker niet in de eerste plaats de leerbehoefte van de leerlingen - doorslaggevend bij het plannen en inrichten van het onderwijs. Een even centrale plaats als de leergang nemen de leerkrachten zelf in. Zij zien het uitsluitend als hun taak ervoor te zorgen dat de leerlingen de taal leren. Bij de keuze van hun onderwijsdoelen laten zij zich leiden door het lesmateriaal uit de leergang. De ontwikkeling van de leerbekwaamheid van de leerlingen speelt in het onderwijs vaak nauwelijks of geen rol.

Downloads

Citeerhulp

Rampillon, U. (1996). van strategietraining naar autonomie van de leerling. Levende Talen Magazine, 83(510), 258–262. Geraadpleegd van https://lt-tijdschriften.nl/ojs/index.php/ltm/article/view/1050

Nummer

Sectie

Artikelen

Gelijkaardige artikels

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

U kan ook begin een geavanceerde zoekopdracht naar gelijkaardige inhoud voor dit artikel.